Köp- & Leveransvillkor Privatkund
På denna sida kan du läsa våra köp- och leveransvillkor för Privatkunder.
Om du önskar läsa våra köp- & leveransvillkor för Företagskunder klickar du här
Avtal
Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren och en leverans-och orderbekräftelse har skickats/mottagits.
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. En orderbekräftelse skickas till dig via e-post när du genomfört köpet. Spara ditt ordernummer. Vi ingår endast avtal med myndiga personer. Efter att din order är lagd kan normalt inga ändringar göras. Detta gäller både på produkter och leveransinformation. Det är på konsumentens ansvar att skriva in rätt uppgifter och beställa rätt produkter.
Priser
Priser som anges på Foma Maskiner.se anges exklusive moms eller inklusive moms beroende på vad kunden har gjort för för val. Oavsett hur priserna visas på FomaMaskiner.se så visas det totala priset inklusive frakt, moms och eventuella övriga kostnader innan köpet genomförs i kassan.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel/felaktigheter med priserna.
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand neka en order och återbetala pengarna där vi satt fel pris. Har ordern redan skickats kommer vi inom skälig tid att skicka en faktura på kvarvarande belopp.
Betalningsalternativ för Privatkunder
Vi erbjuder ett flertal betalningsalternativ via Svea Checkout vid beställning, varav alla uppfyller kraven för PCI DSS. De olika alternativen som Svea Checkout erbjuder presenteras i kassan.
Svea Checkout:
-
Kortbetalning (Visa / Mastercard)
-
Banköverföring
-
Fakturabetalning (14 dagar) - Få först, betala senare
-
Delbetalning
-
Swish
Fullständiga villkor framgår här:
http://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_Villkor_201805.pdf
Svea Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor, med ev bankid identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.
En finess med Svea Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Svea faktura eller Svea konto – eller med kort, swish eller banköverföring. Allt är lika säkert. Efter ett köp via Svea Checkout kan du enkelt logga in på Mina Sidor på Svea.com för att se dina aktuella fakturor, flytta förfallodatum, ändra betalsätt, se historik, kommunicera med Svea etc.
Kreditprövning vid val köp med faktura:
Vid val av betalning med faktura kommer en kreditprövning att genomföras av Svea. En manuell kreditprövning kan även genomföras av oss. Notera att kreditprövning genomförs efter lagd order och mottagen orderbekräftelse. Efter genomförd kreditprövning kan din förfrågan nekas och du erbjuds då andra betalningsalternativ.
Leverans
FomaMaskiner.se lagerhåller de flesta av de produkter som visas på på våran hemsida. Produkter som finns i lager skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar. Om leveranstiden skulle avvika från detta, meddelar FomaMaskiner.se dig som kund, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment och är ej en beställningsvara. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.
Beställningsvara - Har leveranstid mellan 5-11 helgfria arbetsdagar
Reservationer:
-
Vi reserverar oss mot förseningar som vi inte kan råda över som t.ex extrema väderförhållanden, force majeure, tekniska problem hos speditören eller vid förseningar pga överbelastning hos fraktbolaget.
-
Geografiskt avlägsna leveransorter, exempelvis Gotland och orter där postnumret börjar på siffran 9. Det brukar ta 1-2 dagar extra i leveranstid.
-
Lantbrevbäring innebär utöver andra eventuella geografiska tillägg också en extra dag i leveranstid.
-
Beställningar som skickas på pall och/eller med hemleverans undantas från våra normala leveransvillkor. Detta gäller till exempel produkter som större maskiner etc. För denna typ av leveranssätt gäller 1-7 dagars leveranstid + eventuella extra dagar enligt reservations punkterna.
Frakt
Vi på FomaMaskiner.se använder oss av Schenker som vår huvud fraktleverantör men även av Postnord och Bring.
Vilken fraktbolag vi använder beror på produktens / Beställningens utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud, hemleverans och pallförsändelser. Vilka fraktalternativ som är genomförbara för din order visas i kassan innan köp.
Schenker:
-
Fast frakt till ombud: 49 kr (Fri frakt vid köp över 800 kr)
Postnord:
-
Fast frakt till ombud: 49 kr (Fri frakt vid köp över 800 kr)
Hemleverans Postnord:
-
Hemleverans med Postnord: fast frakt 79 kr (oavsett köpbelopp)
Bring:
-
Vid pallförsändelser av beställningsvara
Transportskada
Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du vår kundservice på kundservice@fomamaskiner.se och anger ditt ärendenummer från speditören tillsammans med ditt ordernummer.
Shipment to foreign countries / Skicka utomlands
We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to kundservice@fomamaskiner.se. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.
Ångrade köp
Nöjd Kund-garanti - 30 dagar Vi vill att du som kund ska ha möjlighet att undersöka de produkter du köpt ifrån oss. Därför ger vi dig 30 dagar Nöjd-Kund-garanti. Har du för avsikt att utnyttja garantin önskar vi att du meddelar oss så snart du kan, dock senast inom 30 dagar från att produkt erhållits. För att vi ska kunna godkänna din retur i enlighet med Nöjd-Kund-garanti måste vissa kriterier vara uppfyllda. Kontakta kundservice@fomamaskiner.se för mer information.
När man väljer att nyttja Nöjd-Kund-Garanti så står du som kund för returfrakten, denna går att köpa ifrån oss. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta paket hos ombud eller som rekommenderat brev. Vi tar endast emot returer som skickas med företagspaket enligt instruktioner från vår kundservice. Kreditering eller återbetalning sker normalt inom 10 bankdagar efter godkänd retur.
Outlösta paket - För paket som inte löses ut av Kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till FomaMaskiner.se samt administrationsavgift. Detta gäller även om FomaMaskiner har skickat produkten till kunden "fraktfritt".
Ångerrätt - Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen (2005:59). Ångerfristen börjar gälla från dagen du mottagit produkten. Produkten behöver returneras i oförändrat skick för att du ska få en fullständig kreditering eller återbetalning. Kreditering eller återbetalning sker normalt inom 10 bankdagar efter godkänd retur. Du som kund är ansvarig för den värdeminskning som uppstår om du hanterar varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion. Värdeminskning kan ske med upp till 100% av varans värde. Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp.
Har du ångrat ditt köp - Kontakta oss via vår kundservice kundservice@fomamaskiner.se, ange ditt ordernummer som du hittar på din leverans- eller orderbekräftelse, samt vilka artiklar du vill returnera. Normalt erhåller du ett svar från oss om hur du går tillväga för att skicka paketet i retur inom 24 timmar.
Garanti & reklamation
Vi på Fomamaskiner.se är auktoriserade återförsäljare av IPC Foma maskiner och tillbehör - Vi erbjuder och har tillgång till service- och reparationsverkstäder över hela Sverige.
Foma Maskiner ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter.
Garanti:
-
För konsumentprodukter gäller gällande regler som fastställs av myndigheterna. Vissa produkter kan dock ha längre garantitider än vad myndigheterna beslutat. Skador / defekter som omfattas av “rätten till reklamation” repareras av Foma genom att produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.
-
För industriprodukter ges 12 månaders garanti. Eventuella speciella garantier kommer i tillägg.
Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:
-
En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
-
Vanvård
-
Onormal användning
-
Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
-
Det som anses vara förslitningsdelar t.ex chuck, kol och tillbehör
Om en skada uppstår, kontakta oss på kundservice@fomamaskiner.se, så hjälper vi dig med att skapa ett serviceärende. Uppge ditt ordernummer, en kortare felbeskrivning, bilder/videoklipp på defekten för snabbare hantering.
Reklamation vid konsumentköp - När du handlar som privatperson via vår webbplats gäller alltid Distansavtalslagen (2005:59) som ger dig 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när du mottagit den.
Vid en reklamation som sker senare än 6 månader från mottagandet behöver du som konsument påvisa att det är ett tillverkningsfel för att felet ska omfattas av reklamationsrätten. Du behöver reklamera din produkt inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
För mer information se www.konsumentverket.se.
Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta vår kundservice kundservice@fomamaskiner.se , så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer, en kortare felbeskrivning, bilder/videoklipp på defekten för snabbare hantering.
Vid en godkänd reklamation står vi för samtliga kostnader inklusive eventuella fraktkostnader.
Tvist
Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon. Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.
Om du är konsument har du även rätt att få din tvist prövad genom alternativ tvistlösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden (2015:671). Nämnd för alternativ tvistlösning är:
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumentens förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol.
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Personuppgifter
Vi på FomaMaskiner värnar om din personliga integritet och jobbar ständigt för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas och behandlas enligt gällande lagstiftning, GDPR, när du använder någon utav våra tjänster.
Vi vill med denna integritetspolicy visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning, så att du ska känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss.
Läs mer om vår policy här
Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor.
Övrigt
Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.
Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skriv- och tryckfel såsom, men inte uteslutande:
-
Felaktigt publicerade priser
-
Felaktiga specifikationer och tekniska data
-
Felaktiga bilder
-
Felaktig kompatibilitet
Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.
Reservation för fel
-
Felsatta priser: Vi förbehåller oss rätten att i efterhand neka en order och återbetala pengarna där vi satt fel pris. Har ordern redan skickats kommer vi inom skälig tid att skicka en faktura på kvarvarande belopp
-
Tekniska fel vid betalning: Skulle en beställning gå igenom utan att betalning skett kommer vi inom skälig tid att skicka en faktura på kvarvarande belopp.
-
Fel vid packning: Om du får flera eller fel produkter än du betalt för eller t.ex. att paketet skickas två gånger kan vi i efterhand begära tillbaka dessa produkter (inom skälig tid). I ett sådant fall står vi givetvis för returfrakt kostnaden. Skulle du inte skicka tillbaka produkterna till oss tar vi oss rätten att fakturera för dessa.
-
Övriga fel: Vi reserverar oss för fel som vi inte kan råda över och förbehåller oss rätten att vidta nödvändiga åtgärder inom skälig tid.
Force Majeure - Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.
Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat men inte uteslutande:
-
Myndighetsåtgärd
-
Nytillkommen eller ändrad lagstiftning
-
Konflikt på arbetsmarknaden
-
Blockad
-
Strejk
-
Terror
-
Brand eller översvämning
-
Sabotage eller olyckshändelse av större omfattning.
I Force Majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice.
Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommits i det enskilda fallet